EKONOMICKÁ
CHARAKTERISTIKA ZEMĚ
Zhodnocení hospodářského vývoje
za rok 2007, předpověď dalšího vývoje
V
roce 2007 rostl dle odhadu MMF angolský HDP tempem 16,3 % p.a. Inflace
se v r. 2007 pohybovala na úrovni 12,5 %. Kontext jakýchkoli odhadů
budoucího růstu hospodářství je tak jednoznačně dán růstem ropného
sektoru. Na druhou stranu zbývající HDP (kde ostatní odvětví průmyslu
rostly za posledních několik let pravidelným tempem okolo 8 - 10 %)
ovlivňuje skutečnost, že ve formálním sektoru pracuje odhadem pouhých
30 % z celkově zaměstnaných obyvatel země. Makroekonomická situace se
od r. 2003 stabilizuje; ve fiskální a monetární oblasti byla přijata
řada opatření, mající za cíl snížení inflace a získání důvěry v
hospodářství země. Tato politika silné měny má nicméně i ten záporný
efekt, že neúměrně zdražuje ostatní domácí produkci, která není schopna
konkurovat levným dovozům. Země zůstává závislá na svých dvou
exportních komoditách - ropě a diamantech.
Základní
makroekonomické ukazatele za posledních 5 let
(HDP/obyv., vývoj objemu HDP, podíl odvětví na tvorbě HDP, míra
inflace, míra nezaměstnanosti)
|
2003 |
2004 |
2005 |
2006 |
2007 |
HDP/obyv.
(USD, dle MMF) |
850 |
1.160 |
1.870 |
2.450 |
3.440 |
HDP
(USD tis., běžné ceny, dle MMF) |
13.835 |
19.800 |
32.800 |
44.100 |
58.550 |
Inflace
( %, dle MMF) |
77 |
31 |
19 |
12 |
12,5 |
Míra
nezaměstnanosti se neudává, reálný odhad je 40 %.
Průmysl
– struktura, tempo růstu, nosné obory
Netěžební
průmysl, který se omezuje na potravinářství, nápoje, textilní
průmysl a stavebniny, se na tvorbě HDP podílí pouhými 4 %,
těžební pak dalšími 61,8 %. Angola je po Nigérii druhým největším
producentem ropy v subsaharské Africe; její denní produkce se z 1,7
miliónu barelů v roce 2007 zvýšila v r. 2008 na 2 miliony. (Pro
srovnání: denní těžba v Nigérii je 2,5 milionu barelů, ale díky
problémům s ozbrojenými skupinami, ohrožujícími ropné cesty, byla těžba
nigerijské ropy v r. 2008 často nižší než v Angole; zásoby ropy se v
Angole odhadují na 20 mld. barelů, z toho 9 mld. barelů v r. 2008 již
prokázaných - což celosvětově představuje 0,75 %, oproti 40 mld. barelů
v Nigérii.) Angolská vláda získává prostřednictvím státní společnosti
Sonangol, která je dle zákona jediným koncesionářem ropné těžby,
významnou část z hodnoty vytěženého produktu. Těžba je zdaňována
poměrně složitým systémem dávek; který navíc postrádá dostatečnou
průhlednost. Sonangol funguje jako vlastník státní koncese těžby a
zároveň jako společnost, odvádějící z těžby daň - systém tak poskytuje
značný prostor pro korupci.
Angola je po
Botswaně, Rusku a JAR celosvětově čtvrtým největším producentem
diamantů; oficielní těžba se dlouhodobě pohybuje okolo šesti milionů
karátů v hodnotě USD 900 mil. Do budoucna se dá počítat s jejím
zvyšováním, na celé polovině území dosud nebyl proveden příslušný
průzkum ložisek. (Během občanské války byly diamanty hlavním zdrojem
prostředků pro povstalce z UNITA, vedoucí ozbrojené boje proti vládě.)
Licence pro těžbu vydává státní společnost Endiama, avšak značná část
těžby se odehrává i vyváží ze země načerno. Tento stav i postavení
firmy Endiama, kde opět dochází ke konfliktu zájmů a korupci, odrazuje
potenciální investory.
Stavebnictví
Země
prožívá, zejména v hlavním městě Luandě, bezprecedentní stavební boom;
vyvíjejí zde činnost především portugalské a čínské firmy. Byla také
zahájena rozsáhlá rekonstrukce dopravní infrastruktury, na které
participují především čínské subjekty.
Zemědělství – vývoj, struktura
Podíl
zemědělství na HDP je 9,6 %. Zemědělská půda je vysoce kvalitní a
dostává dostatek srážek, avšak výsledkem občanské války jsou
všudypřítomná minová pole. Odhaduje se, že v zemi jsou 4 miliony (ale
také až jedna mina na obyvatele) nášlapných min, v důsledku kterých se
podíl obdělávané půdy snížil na pouhá 3 % (při stávajícím tempu by
úplného odminování bylo dosaženo za více než 100 let). Zemědělství se
proto omezuje na samozásobování, které je navíc nedostatečné - téměř
polovina obyvatelstva trpí nedostatkem potravy. Angola, která ještě v
šedesátých letech minulého století byla čistým vývozcem zemědělské
produkce, nyní polovinu své spotřeby dováží. Od konce války se však
situace zlepšila tak, jak se lidé navraceli do svých domovů. Hlavními
plodinami jsou káva, obiloviny, ovoce a zelenina, cukrová
třtina,
sisal, bavlna, maniok a tabák. Chov dobytka je soustředěný do
jihozápadní Angoly. Odhaduje se, že v Angole je 5,5 mil. hlav skotu,
6,5 mil. koz a ovcí, 0,5 mil. prasat a 15 mil. drůbeže. Rozšířen je
mořský i sladkovodní rybolov, který má velký potenciál růstu.
Služby
Sektor
služeb se na HDP se podílí 24,6 %. Rozvíjí se především bankovnictví a
telekomunikace. Služby bankovního sektoru se v poslední době v důsledku
konkurenčního prostředí i nabývání zkušeností výrazně zlepšily.
Země
postrádá turistický ruch. Přes působivá prohlášení vládních
představitelů o rostoucích číslech příjezdů do země (cca 200.000 osob
ročně), se v drtivé většině jedná o podnikatele v těžebním průmyslu,
skutečných turistů je minimum.
Infrastruktura (doprava,
telekomunikace, energetika – z toho jaderná)
Angola
měla před občanskou válkou funkční dopravní infrastrukturu. Např.
železnice spojovala zemi s Kongem i Zambií; dnes je tato trasa ovšem
mimo provoz. S výjimkou okolí Luandy a dosud minima komunikací, které
byly opraveny v uplynulých dvou letech, je ve velmi špatném stavu
veškerá silniční síť. Probíhá však velkorysá rekonstrukce, kterou
realizují převážně čínské firmy. Dle plánů ministerstva veřejných prací
má být do konce roku 2008 postaveno 5.000 km nových silnic, což by
představovalo investici ve výši USD 7 mld.
Námořními
přístavy jsou Luanda, Lobito a Namibe. Luandský přístav má jedny z
nejlepších přírodních podmínek na západoafrickém pobřeží. Vzhledem k
vysokým dovozům zboží je však v současné době značně přetížen , což
vytváří značný prostor pro korupci. Lobito a Namibe naopak využívají
pouze část své kapacity.
Národní leteckou
společností je státní TAAG (v roce 2006 sedmi novými stroji Boeing
zásadně rozšířila a zmodernizovala svoji flotilu); kromě sousedních
afrických zemí spojuje Angolu s Lisabonem, Paříží a brazilským Rio de
Janeiro. Pro rok 2007 bylo plánováno rozšíření destinací o Londýn a
Frankfurt stejně jako o Dubaj a Peking; v současnosti má však TAAG z
rozhodnutí Evropské komise vzhledem k opakovanému nesplnění
bezpečnostních kritérií zakázán přístup na letiště zemí EU a jednání,
která by mohla toto rozhodnutí změnit, nedopadla pro Angolu dobře. V
srpnu 2008 EK zákaz přistávání společnosti TAAG v Evropě opětovně
prodloužila. Druhou angolskou společností, která létá do zahraničí
(Houston, USA), je Sonair, patřící ropnému koncernu Sonangol. Na
vnitrostátních linkách působí řada firem různé kvality. Letecká doprava
je vzhledem ke stupni zničení pozemních komunikací velmi využívána a
mnohdy představuje jedinou alternativu. Z Evropy létají do Luandy v
týdenních intervalech SN Brussels, Air France, British Airways a
Aeroflot; portugalský TAP od poloviny r. 2007 již provozuje spojení
každodenní.
K pevným telefonním linkám, jejichž
hustota je jedna linka na 150 obyvatel, se přidalo mobilní spojení,
které stejně jako v ostatních afrických zemích představuje
nejdynamičtěji rozvíjející se obor. V zemi působí dva operátoři,
soukromý Unitel (v polovině r. 2007 překročil počet jeho uživatelů 2,5
miliónů) a státní Movicel (cca 800 tisíc klientů).
Před
zahájením provozu vodní elektrárny v Capandě (první část v listopadu
2005, druhá část v závěru 2007, celkový instalovaný výkon 520 MW) byla
celková nainstalovaná kapacita země 670 MW; z toho cca 70 % z vodních
zdrojů. Nyní se tedy celková kapacita přiblížila 1200 MW a podíl hydro
energie činí cca 80 %. (Plnému využití el. energie z hydroelektrárny
Capanda ale brání nedostatečná přenosová siť. V zemi existují tři
oddělené energetické soustavy, jejich propojení je teprve ve stádiu
plánování). Ve výstavbě je vodní elektrárna Tchicapa 16 MW. Zbytek
vyráběné el. energie připadá na malé tepelné elektrárny na
naftu
i pevné palivo. Jaderná energetika neexistuje, solární elektrická
energie je využívána pouze lokálně. Distribuci elektrické energie
provázejí časté a dlouhé výpadky dodávek a proto je prakticky celá země
v různě dlouhých intervalech odkázaná na náhradní výrobu elektrické
energie dieselagregáty. Situace v dodávce el. energie i pro hlavní
město země je velmi svízelná. Angola elektrickou energii nevyváží ani
nedováží. Vláda představila plán rozvoje národního energetického
sektoru do roku 2016 v hodnotě 2,5 mld. USD, který by měl
angolskou energetiku zmodernizovat a zefektivnit.
Přijímaná
a poskytovaná rozvojová pomoc
V
roce 2005 přijala Angola USD 442 mil. rozvojové pomoci, novější údaje
nejsou k dispozici. Angola sama žádnou rozvojovou pomoc neposkytuje. V
poslední době lze však sledovat odklon tradičních donorů (zejména
skandinávské země), kteří svoje aktivity v Angole utlumují. Souvisí to
se značnými příjmy země z ropného průmyslu, stejně jako s její
neochotou akceptovat různá podmiňující kritéria - v únoru 2007 Angola
např. jednostranně ukončila rozhovory s MMF s tím, že jeho program
nepřináší zemi požadovanou stabilitu. Největšími dárci jsou OSN a EU,
bilaterálně pak USA a Japonsko.
ZAHRANIČNÍ
OBCHOD ZEMĚ
Obchodní
bilance za posledních 5 let – vývoz, dovoz, saldo – tabulka
Obchodní bilance
Rok |
2003 |
2004 |
2005 |
2006 |
2007 |
Vývoz
(mil. USD, dle IMF) |
7.950 |
10.466 |
18.615 |
27.395 |
43.230 |
Dovoz
(mil. USD, dle IMF) |
4.526 |
6.839 |
7.844 |
12.088 |
11.410 |
Bilance
(mil USD, dle MMF) |
3.424 |
3.627 |
10.771 |
15.307 |
31.820 |
Teritoriální struktura –
postavení v (k) EU
Ve
vývozu Angoly jsou dominantní USA (38 %) a Čína (34 %). EU se na vývozu
země podílí cca 15 %. Největšími vývozci do Angoly jsou Portugalsko,
Jižní Korea, USA, Jižní Afrika, Brazílie a Čína. Podíl EU (ovšem v čele
s Portugalskem) činí cca jednu třetinu všech dovozů země.
Komoditní struktura
Na
vývozu se více než 90 % podílí ropa a 5% diamanty. Dováží se stroje a
dopravní prostředky (3/5 všech dovozů), potraviny a spotřební zboží
(1/5), železo a ocel, chemikálie a polotovary.
Dovozní podmínky a
dokumenty (po vstupu do EU), celní systém, kontrola vývozu
Vzhledem
k nepřehledným pravidlům, náročné administrativě i rozbujelé korupci je
v podstatě jedinou možností, jak odbavit dovážené či vyvážené zboží,
kontrahovat služby celního agenta.
V Angole je vyžadována před-expediční prohlídka (Preshipment Inspection
- PSI); poplatky za tuto službu jsou hrazeny vládou.
Základním
nástrojem obchodní politiky je celní sazebník. Jeho poslední úprava je
z února 2005, k základním změnám patří redukce maximální sazby na 30 %
(minimální sazba jsou 2 %) a stanovení šesti pásem. Celní sazebník
(Pauta Alfândegaria) bývá v Luandě běžně ke koupi.
Vývozní
kontrole či zákazu podléhají diamanty, některé druhy fauny a flóry a
umělecké předměty. Na některé komodity jsou aplikována vývozní cla (ve
výši 20 % a 10 %). Angola je signatářem úmluvy z Kimberley, která
upravuje podmínky vývozu diamantů.
Ochrana domácího trhu
Kromě
celních sazeb nejsou uplatňovány žádné další administrativní překážky
mající za cíl omezení dovozů. Angolská ekonomika během dlouholeté války
téměř přestala existovat, proto jsou dovozy považovány za něco zcela
běžného a národní produkce naopak za něco velmi výjimečného.
Vnitřní
obchod je v Angole značně poddimenzován. Podle posledních studií je v
zemi 36 tis. registrovaných prodejních míst, přičemž pro 16 mil.
obyvatel se uvádí potřeba dalších 60 tisíc. (V roce 1974, posledním
roce portugalské nadvlády, obsluhovalo 5,6 mil. obyvatel 30. tis.
prodejních míst.)
Zóny volného obchodu
Zóny volného obchodu v zemi
nejsou.
OČEKÁVANÝ VÝVOJ V TERITORIU
Významné události v roce 2009 a
jejich dopady na ekonomickou sféru země
Je
nesporné, že Angola v posledních letech učinila velký pokrok ve
vnitřním vývoji, což v kombinaci s nerostným bohatstvím s akcentem na
zásoby ropy má za důsledek její výrazně se zlepšující postavení na
mezinárodní scéně. Vzhledem k míře celkového úpadku vinou více než 40
let trvajících, zpočátku národně - osvobozeneckých a poté občanských
konfliktů, které neponičily jen infrastrukturu, ale také, a možná
dokonce především psychiku a úroveň vzdělanosti národa, bude cesta k
úplné stabilizaci a prosperitě velmi dlouhá.
Vysoká
dětská úmrtnost a nízká naděje dožití, vysoký podíl obyvatelstva
žijícího pod hranicí chudoby a extrémní chudoby, výskyt řady infekčních
nemocí, negramotnost, nedostatečná úroveň školství a zdravotnictví,
vysoká míra nezaměstnanosti, koncentrace obyvatelstva v hlavním městě
Luandě, to jsou problémy k řešení ve střednědobém a dlouhodobém
horizontu, samozřejmě za předpokladu dostatků finančních prostředků.
Při současných světových cenách ropy a těžbě cca 2 mil. barelů denně
jich Angola nemá málo, ovšem korupce se stále nízkou transparentností
hospodaření některých podniků a institucí či enormní náklady na provoz
státu (především jeho vojensko - bezpečnostních složek) jsou faktory,
které hrají svoji negativní roli.
Trendy, vstup země do
mezinárodních uskupení, přijetí nových zákonů, daní apod.
Převažujícím
trendem je prohlubování spolupráce s ČLR a dalšími zeměmi v rámci linie
Jih-Jih. Co se týče legislativních změn v zemi probíhá vzhledem k
stávajícímu období poválečné rekonstrukce legislativní, ekonomická i
fiskální reforma.
Nové
možnosti pro český export či jinou ekonomickou spolupráci s ČR
Angola
je v současnosti z hlediska ekonomických příležitostí jednou z
nejperspektivnějších zemích afrického kontinentu. Více než čtyřicet let
trvající ozbrojený konflikt, který měl v letech 1961 až 1975 podobu
národně osvobozeneckého boje proti portugalské nadvládě a poté až do
počátku roku 2002 podobu občanské války, tuto zemi z hlediska výrobních
kapacit i infrastruktury prakticky zničil. Tradice zemědělské i
průmyslové výroby je přitom silná a je proto jedním z důvodů zájmu
zahraničních investorů o účast na poválečné obnově země, která je 17x
větší než Česká republika a dle posledních odhadů má více než 17 mil.
obyvatel. Přes veškerou chudobu má Angola významné zásoby ropy a
diamantů, které v současné době představují rozhodující příjmy státního
rozpočtu a potažmo zdroje financování investičních projektů poválečné
éry, která v mnohém připomíná ekonomickou obnovu Evropy po druhé
světové válce. Současný stav, tedy faktická neexistence domácího
průmyslu, atraktivitu angolského národního trhu paradoxně ještě
zvyšuje, neboť země dováží prakticky všechno.
Angola
má tak předpoklady být velmi atraktivním odbytištěm českého zboží,
služeb, investic i lidského kapitálu v subsaharské Africe. A to jak v
krátkodobém horizontu čistých dovozů, tak ve středně a dlouhodobé
perspektivě pro výrobní investice.
informační
zdroj: http://www.mzv.cz/
|
|
|